facebook instagram

Ogólny czas potrzebny do przebycia trasy ok. 6-8 godz.;

Maks. wysokość 825 m npm.;

Min wys. 452

Umiarkowanie trudna trasa przede wszystkim ze względu na swą długość prowadząca głównie drogami asfaltowymi, tylko ok. 3 km  to wspinaczka i zjazd leśnymi drogami gruntowymi między Wojkową a Dubnem. Trasa w całości prowadzi po terenach dawnego „Państwa Muszyńskiego” o jego historii i zabytkach możemy dowiedzieć się z tablic rozstawionych przy Turystycznej Pętli Muszyńskiej, która  częściowo pokrywa się z trasą naszej wycieczki. Na trasie możemy zobaczyć nie tylko zagubione w górach maleńkie wioski, granicę Polski ze Słowacją, malownicze zakola Popradu, źródła mineralne, ale i wiele ciekawych zabytków: dawne cerkiewki drewniane w Dubnem, Leluchowie i Powroźniku (1600 r.), ruiny zamku (XIV w.) i barokowy kościół w Muszynie oraz rozsiane po całej trasie kapliczki i krzyże przydrożne.

Krynica Deptak   -  Tylicz    →   7 km ↑ 169 m  ↓ 157 m    t 0:35

0,0 km, 0:00  Początek  deptaku (od strony ul. Ebersa i Kraszewskiego),  skrzyżowanie szlaków PTTK. Ruszamy przez deptak ul. Nowotarskiego lub Bulwarami Dietla, mijamy: Stare Łazienki Borowinowe i Mineralne, Pijalnię Główną, Muszlę Koncertową, Stary i Nowy Dom Zdrojowy, pomnik Mickiewicza, hotel Prezydent, dolną stację kolejki na Górę Parkową, park im. dr. Dukieta z słynną fontanną „Setką”, za pomnikiem  Nikifora w prawo ul. Pułaskiego zaczynamy podjeżdżać lekko pod górę, mijamy sławną willę Patria (zbudowaną przez Jana Kiepurę) dalej prosto coraz mocniej pod górę

aż na przełęcz (722 m npm.) koło restauracji Roma

3,9 km, 0:25  „Roma” teraz przed nami ok.3 km przyjemnego zjazdu.

7 km,    0:35 Tylicz skrzyżowanie.

Tylicz – Wojkowa   →  9,1 km ↑ 96 m  ↓ 51 m    t 0:45

7 km,    0:35  Tylicz skrzyżowanie, my w lewo, powoli opuszczamy Tylicz, dookoła na stokach rozsiane liczne wyciągi. Po około 1 km  mijamy  Top – Ski (najdłuższe wyciągi) i wąską doliną wzdłuż rzeki Muszynki zjeżdżamy w kierunku Powroźnika. Na tej drodze możemy spotkać niebieskie znaki Transgranicznego Szlaku Rowerowego prowadzącego z Muszyny w głąb Beskidu Niskiego.

12,8 km, 0:55 Skrzyżowanie  przy kapliczce, prosto droga do Powroźnika,  skręcamy w lewo do Wojkowej, jedziemy teraz już pod górę, od tego momentu  możemy zauważyć czerwone znaki szlaku rowerowego  „Turystyczna Pętla Muszyńska”(TPM).

16,1 km, 1:20 Wojkowa, po ok. 3 km podjazdu  w centrum Wojkowej  po prawej tablica informacyjna a nad nią na wzniesieniu  zabytkowa cerkiew z 1782 r.

Wojkowa - Dubne  →   5,8 km ↑ 189 m  ↓ 208 m    t 1:00

16,1 km, 1:20 Wojkowa, dalej drogą główną  jeszcze ok. 1 km asfaltem mocno pod górę, tu towarzyszy nam szlak pieszy żółty.

17 km, 1:30 Ostatnie zabudowania Wojkowej, koniec asfaltu  tu zaczyna się najtrudniejszy ok. 3 km odcinek trasy. Szlak żółty idzie prosto my w prawo drogą gruntową początkowo dość łagodnie poźniej po minięciu potoku wspinamy się przez halę na odkryty grzbiet Roztoki. Na grzbiecie nagroda za wysiłek - efektowna panorama na Beskid Sądecki i góry Czergow na Słowacji. Skręcamy w lewo  w kierunku lasu i po kilkuset metrach docieramy do najwyższego punktu na trasie tu przecinamy szlak żółty (Uwaga!!! miejsce trudne orientacyjnie, pomogą nam znaki „TPM”)  i zjeżdżamy do Dubnego około 1 km trudną, mocno nachyloną leśną drogą potem już przyjemnie asfaltem.

21,9 km, 2:20 Cerkiew w Dubnem, przy drodze tablica informacyjna.  Tu warto odpocząć i obejrzeć z bliska drewnianą cerkiewkę z 1863 r., we wsi można odnaleźć również inne pozostałości po dawnych mieszkańcach ( drewniane chaty, spichlerze tzw. sypańce).

Dubne – Leluchów - Muszyna     → 14,3 km ↑ 12 m  ↓ 81 m    t 0:55

21,9 km, 2:20 Cerkiew w Dubnem, przed nami najprzyjemniejszy odcinek trasy ok. 5 km zjazdu łagodnie opadająca asfaltową drogą o małym natężeniu ruchu. Droga wiedzie wzdłuż granicznego potoku za którym znajdują się już tereny należące do  Słowacji.

25,7 km, 2:30 Leluchów – tablica informacyjna a na wzgórzu cerkiew z 1861 r. dalej drogą między zabudowaniami z dużą ilością sklepów obsługujących głownie klientów ze Słowacji. Po ok. 1 km dojeżdżamy  do  Mostu Wyszehradzkiego – drogowego połączenia Polski i Słowacji.

26,8 km, 2:35 Leluchów – przejście graniczne  tu rozpoczyna się Karpacki Szlak Rowerowy. Jego czerwone znaki towarzyszyć nam będą do Muszyny. Na tym odcinku ruch już znacznie większy.

32,4 km, 3:05 Muszyna – Wapienne - źródło wody mineralnej, tu możemy zaczerpnąć wody z naturalnego wypływu. Dalej główną drogą do centrum Muszyny.

36,2 km  3:15 Muszyna Centrum. Tu możemy zobaczyć: ruiny zamku (XIV w.), barokowy kościół (XVII w.), kapliczki przy rynku (XVIII i XIX w.), dawny dwór starostów (XVIII/ XIX w.).

Muszyna - Krynica   → 10,4 km ↑ 130  m  ↓ 30 m     t 1:00

36,2 km  3:15 Muszyna Centrum, z Muszyny  do Krynicy możemy wrócić drogą główną (duży ruch) lub boczną  spokojniejszą drogą za znakami „TPM” od centrum ulicą  Kity w kierunku ruin zamku, za przejazdem kolejowym i mostem na rz. Muszynce w prawo i w górę rzeki alejką  ok.1 km dalej źródło mineralne „Anna” możemy spróbować smacznej wody prosto ze źródła i podążać dalej  ul. Jasną, Słoneczną, Polną  do drogi w kierunku Jastrzębika.

39,5km, 3:35  Droga w kierunku Jastrzębika w prawo przez tory i docieramy do drogi głównej Muszyna – Krynica, skręcamy w lewo i po 7 km  łagodnego wznoszenia się docieramy do punktu startu. Przejeżdżając przez Powroźnik, jeśli jeszcze nie mamy dość zwiedzania, możemy trochę zjechać z trasy aby obejrzeć najstarszą w okolicy XVII w. cerkiew.

46,6 km, 4:15 Początek deptaku – koniec wycieczki.